Monsters




Dinsdagavond


Of ik even bij de overbuurvrouw met mijn camera langs wil komen.
Er staat een bijzondere bloem in haar tuin en ze is bang dat hij vannacht verregent.
Donkere wolken pakken zich inmiddels samen.

Eenmaal in haar tuin aangekomen,
zie ik vingerhoedskruid met een symmetrische topbloem.
Nog nooit eerder met eigen ogen aanschouwd.

Vingerhoedskruid heet vingerhoedskruid omdat je vinger(hoed) in de bloem past
(als je dat zou willen :-)). Maar in deze topbloem past wel meer dan een vinger.


Vingerhoedskruid


Thuisgekomen wil ik weten met welke bijzonderheid ik van doen heb.
Ik lees dat ik te maken heb met een zogeheten "pelorische topbloem":

"Een misvorming waarbij planten met bloemen die normaal een overlangse symmetrie-as hebben plotseling alzijdig symmetrische bloemen gaan maken. Het verschijnsel werd beschreven door de oude Linnaeus zelf, die in 1742 op een Zweeds eiland een vlasbekje met bovenstaande kenmerken vond. Deze vondst bracht hem behoorlijk in verwarring omdat de symmetrie van de bloem nu juist een essentieel onderdeel vormde van zijn classificatiesysteem en hij op grond hiervan deze planten niet alleen in een andere soort maar zelfs in een totaal andere orde zou moeten onderbrengen! Hij noemde de vorm daarom Peloria, Grieks voor ‘monster’, en nog altijd staan deze misvormingen bekend onder de naam pelorische bloemen"

" Wat prachtig, zo'n speling der natuur", is alles wat ik kan denken.
Als ik verder lees, blijkt dat dit monster - door zaadveredelingstechnieken
en de inteelt die daarbij komt kijken - vaker voorkomt dan vroeger:

"Hoe zulke bloemen ontstaan, is lang onbekend gebleven maar tegenwoordig weten we dat de oorzaak in een speciaal gen ligt dat in de bloemknop wordt geactiveerd en daar een referentiepunt biedt voor de tweezijdig symmetrische ontwikkeling van de bloem. Komt dit
gen door een beschadigende mutatie niet tot expressie, dan ontwikkelt de bloem zich alzijdig rond het middelpunt. Zo’n mutatie kan spontaan ontstaan en is recessief overerfbaar waardoor pelorische bloemen vaker optreden in ingeteelde cultuurstammen. Het regelmatig optreden van komvormige pelorische topbloemen in tuinpopulaties van vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) is daar een sprekend voorbeeld van".

Donderdagmiddag

Ik krijg een roos van Rose.
Pas bij thuiskomst valt me op dat er iets bijzonders met de bloem aan de hand is.

Nog nooit eerder zag ik een roos met twee harten.
Zou dit ook een "monster" zijn die we door de bloemen(in)teelt vaker zullen gaan zien?

Roos met twee harten

Twee monsters in één week.

Speling der natuur of speling der mensch.
Het monster wordt er niet minder mooi van.

Marina


3 ,20135 reacties:

Henk zei

Mooie foto's en mooie verhalen. Bedankt dat je dit met ons wilde delen!

De Eeuwige Bron zei

Ik dacht eerst dat het een "gekwartierde" roos was maar ik twijfel. Een gekwartierde roos vouwt zijn/haar blaadjes uit en deze rolt zich uit.
Kom ook tot de ontdekking dat er in mijn tuin niet 1 vingerhoedje meer staat. Onverantwoord gewied wellicht. :-)

Marina Noordegraaf .... zei

@ Henk

te "toevallig" om niet te delen :-)

@ wereldvansofie

ik houd niet zo van wieden met als gevolg dat er ook heel mooi onkruid op op komt inderdaad! :-)