Waarom ik ga stemmen




Waarom ik ga stemmen? 

Tot 1919 hadden alleen welgestelde mannen boven de 23 kiesrecht. Dat betekende dat slechts 11% van de bevolking naar de stembus mocht. Met mijn stem bedank ik mijn voorouders voor hun inspanningen om algemeen kiesrecht in te voeren en mijn gang naar de stembus zo ontzettend eenvoudig te maken. Ik krijg een stempas thuisgestuurd en loop 100 meter naar het stembureau dat ook na kantooruren gewoon open is. Makkelijker kunnen we het niet maken..
Daarnaast wil ik de stem die ik krijg ook laten horen. Niet stemmen is voor mij nooit een optie geweest. Dat je de stemmen vervolgens zou moeten wegen in plaats van tellen, ben ik met Friedrich von Schiller (Duits dichter 1759-1805) eens. 



Stem ze!

Marina

2 ,20135 reacties:

Ria zei

Bedoelde Schiller bijvoorbeeld dat mannen 1 stem en vrouwen 2 stemmen zouden (moeten) krijgen?

Marina Noordegraaf .... zei

@Ria Dat zou zomaar kunnen. Maar gelukkig wegen stembiljetten van mannen en vrouwen tegenwoordig evenveel ;-)